خالی/ریال 0

ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

شما اینجا هستید

  • مهارت‌های پایه
  • روش تحقیق صادرات
  • متوسط
  • کاربر ویژه
  • شرکت در این دوره
ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

مرورکلی

دوره آموزشی ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی، دوره‌ای کاربردی و پروژه محوره که مبتنی بر دو ابزار استاندارد و شناخته شده «نقشه ظرفیت‌های صادراتی» و «نقشه تجاری» از مرکز تجارت بین‌الملل، توسط تیم بازخورد با سرپرستی امیر منصوری تحلیلگر و مربی مهارت‌های راه اندازی کسب و کار گردآوری، ترجمه و تدوین شده. این دوره آموزشی، بر اساس چهارچوب ایده‌یابی در کارآفرینی مبتنی بر شواهد و با روش‌شناسی توسعه ناب برای کسب و کارهای نوپا، طراحی شده است. مربی در این دوره ضمن معرفی ابزارهای فوق، محیط کاربری ابزار و نحوه استفاده از مهمترین قابلیت‌های هر یک رو توضیح داده و در نهایت کاربرد این قابلیت‌ها در ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی رو به بحث می‌گذاره تا نهایتا در بخش پروژه تمرینی، در قالب پروژه فردی، مهارت‌جو به چالش کشیده بشه. این دوره در اکثر کالج‌ها و موسسات آموزشی به عنوان مبنایی برای تحقیق و تجزیه و تحلیل بازارهای صادراتی شناخته شده و در حال حاضر توسط بخش گسترده‌ای از بازرگانان و علاقمندان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهداف آموزشی دوره آنلاین ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

  • آشنایی با روش و ابزار شناسایی ظرفیت‌های صادراتی هر کشور در خصوص محصولات مختلف
  • آشنایی با روش و ابزار شناسایی ظرفیت‌های صادراتی هر کشور در قبال بازارهای بالقوه صادراتی
  • جستجوی بازارهای جدید صادراتی و محصولات جدید برای صادرات
  • مقایسه تنوع و میزان روابط دوجانبه تجاری میان کشورها
  • بررسی  شدت میزان رقابت در بازارهای بالقوه و
  • آشنایی با مفهوم و روش ارزیابی مزیت نسبی در برخی شاخص‌های بازارهای بالقوه صادراتی

مخاطبان دوره آموزشی آنلاین ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

این دوره آموزشی در درجه نخست برای علاقمندان و بازرگانانی که در ابتدای مسیر فعالیت خودشون هستند، و یا ایده‌ای دارند که قصد دارند با داده‌های واقعی اون رو تحلیل و ارزیابی کنند، طراحی شده ولی می‌تونه برای دانش‌آموختگان مهارتی یا دانشگاهی، دانشجویان سال آخر و کلیه افرادی که ایده‌‌ای رو به منظور راه‌اندازی کسب و کار دنبال می‌کنند، مفید باشه. پس اگه با تکیه بر تحصیلات، دانش و یا تجربیات قبلی خودتون مشتاق راه‌اندازی کسب و کار جدیدی در حوزه تجارت بین‌الملل هستید (صرف نظر از اینکه تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌اید!) و یا اینکه در آستانه تغییر کسب و کار از یک صنعت به صنعت جدیدی هستید، دوره «ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی» با ارائه محتوای آموزشی عمیق به صورت گام به گام نکات مفیدی را در اختیار شما می‌ذاره.

پیش نیازهای دوره آموزشی ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

این دوره به هیچ نوع پیش‌نیاز خاصی نیاز نداره، ولی سطح مقدماتی زبان انگلیسی به منظور استفاده کامل از آموزه‌ها ضروریه. همچنین ویژگی‌های یک کارآفرین نظیر اشتیاق، پیگیری و استمرار، ممارست و تمایل به حل تمرین‌ها، برای موفقیت در اون ضروریه. همچنین اختصاص زمان کافی برای انجام تمرین‌ها و تکرار مراحل آموزش داده شده، به منظور نهایت بهره‌برداری از محتوای دوره الزامیه. ما همچنین توصیه می‌کنیم که حداقل با یک ایده-محصول واقعی که در طی دوره بر روی آن کار خواهید نمود، به این کلاس ملحق بشید. به این ترتیب از شما انتظار می‌ره پیش از اقدام به مطالعه، در فضایی آرام و با آرامش، به منظور کاوش در مفاهیم و پیشنهادات ذکر شده طی دوره، آماده و پذیرای بررسی آموزه‌ها باشید.

سرفصل‌های دوره آموزشی آنلاین ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی

  •    ویدئویی 1.1 درس اول - محصول صادراتی و نقش سیستم هماهنگ گمرکی در تعریف آن (5:18 دقیقه) مشاهده درس
  •    ویدئویی 1.2 درس دوم - شناسایی و به کارگیری کد سیستم هماهنگ شده (5:06 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.1 درس اول - جستجو و شناسایی بهترین ایده‌ها و محصولات صادراتی بر مبنای ظرفیت عملی (4:49 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.2 درس دوم - جستجو و شناسایی بازارهای جذاب برای ایده‌ها و محصولات صادراتی بالقوه (3:00 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.3 درس سوم - مقایسه اندازه و ظرفیت جذب بازارهای هدف برای ایده‌ها و محصولات صادراتی (6:54 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.4 درس چهارم - مقایسه تنوع و میزان روابط دوجانبه تجاری میان کشورها (5:46 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.5 درس پنجم - مقایسه میزان شدت رقابت در بازارهای صادراتی (5:52 دقیقه) مشاهده درس
  •   ویدئویی 2.6 درس ششم - مقایسه هزینه حمل و زمان رسیدن به مقاصد صادراتی به عنوان مزیت رقابتی (2:48 دقیقه) مشاهده درس

مختصات و ویژگی‌های دوره آموزشی آنلاین ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی 

  • 8 تعداد درس‌ها
  • 23 تعداد تمرین‌ها
  • 5-8 ساعت زمان مورد نیاز برای تکمیل دوره
  • کاربردی و پروژه-محور سطح آموزشی دوره
  • فارسی زبان آموزش
  • خودارزیابی شیوه ارزیابی

جزئیات آموزشی این دوره

اغلب مدیران شرکت‌های بازرگانی و صنعتی که طی دوره فعالیتم باهاشون آشنا شدم، با دیدن سرفصل‌‌ها و هزینه‌های تحقیقات بازار، یا به کل ازش صرفنظر می‌کنن یا به یک نسخه مختصر مثل انجام پیمایش محدود بسنده می‌کنن، چون با این پیش فرض به موضوع نگاه می‌کنن که این کار باید برون‌سپاری بشه و کیفیت خروجی، قبل از دریافت گزارش به سختی قابل تشخیصه. اما اگه بتونین خودتون این کار رو در زمانی محدود و تقریبا بدون هزینه انجام بدین، چطور؟

همونطور که پروفسور بلنک، در دوره مراحل راه‌اندازی کسب و کار توضیح می‌ده، تحقیقات بازار و توسعه مشتری درمراحل اولیه راه‌اندازی کسب و کار بایــــــــد توسط خود کارآفرین و تیم راه‌انداز صورت بگیره، تا تغییرات لازم در ارزش پیشنهادی و بخش‌بندی مشتریان و به تبع اون در سایر بخش‌های مدل کسب و کار لحاظ بشه، تا ضمن رسیدن به سطح مطلوب تناسب محصول با بازار، کسب و کار قابل تکرار و مقیاس پذیر باشه.

با طراحی دوره‌های آنلاین آموزش جامع تحقیق، تجزیه و تحلیل بازارهای صادراتی به زبان ساده و به صورت کاربردی و پروژه محور، در بازخورد باور داریم، بازرگانان و مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌تونند نه تنها بخش قابل توجهی از فرآیند ایده‌یابی تا ورود به بازارهای خارجی رو خودشون با دید جامعی که نسبت به زنجیره تأمین و سازمانشون دارن، انجام بدن و نتایج تصمیم‌ساز بگیرن، بلکه می‌تونن در پروژه‌های بزرگتر، با اشراف نسبی بر روی موضوع، ارتباط موثرتری با مشاوران در برابر مسائل و اولویت‌های سازمانی داشته باشند.

اگه شما هم

  • هم به بازرگانی خارجی علاقمندید، ولی نمی‌دونین از کجا باید شروع کنین؟
  • در ایده‌یابی و اعتبارسنجی ایده‌ها و انتخاب محصول-بازار مشکل دارید؟
  • خواستین روی یک بازار هدف متمرکز بشین، ولی نگران ریسک‌های اون هستین؟
  • خواستین که از ابزارهای تحلیل بازار ICT استفاده کنین، اما داده‌ها براتون سردرگم کننده بوده؟

و می‌خواهید یاد بگیرید همه این‌ها رو به خاطر تضمین موفقیت کسب و کارتون و البته بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینه‌های مشاوره باشید، خودتون انجام بدید؟

دوره آموزش آنلاین ایده‌یابی، شناسایی و مقایسه فرصت‌های صادراتی برای شما طراحی شده. این دوره برای اولین بار در کشور، با استفاده از ابزارهای مرکز تجارت بین‌الملل توسط تیم بازخورد و به سرپرستی امیر منصوری طراحی شده و  بخشی از دوره جامع تحقیق بازارهای صادراتیه؛ و کمک می‌کنه تا به پرسش‌های زیر دقیق و مطمئن، پاسخ بدین:

اینکه

  • برای صادرات ایران، چه ایده‌ها و محصولاتی بازارپذیرند و ارزش پیگیری و صرف وقت و انرژی رو دارند؟
  • در ایده‌بابی صادراتی، حداقل چه اطلاعاتی برای اطمینان حاصل کردن از امکان‌پذیری و توجیه‌پذیری ضرورت داره؟
  • چطور می‌تونید داده‌ها و شاخص‌های مورد نیازتون رو با استفاده از ابزارهای تحلیلی مرکز تجارت بین‌الملل استخراج و تحلیل کنید؟

در این دوره ضمن تعریف ویژگی‌ها و شرایط محصول صادراتی، با نقش سیستم طبقه‌بندی و کدگذاری در شناسایی، رهگیری و مدیریت محصولات در تجارت بین‌الملل آشنا شده و جزئیات مهمی در خصوص طبقه‌بندی صحیح محصول و بکارگیری سیستم هماهنگ توصیف و کدگذارى کالا یا هارمونایز سیستم (HS) در زمان صادرات محصول رو بررسی می‌کنیم. در این خصوص با قابلیت مرحله‌ای مدل لی‌مان هم در موارد چالش برانگیز تخصیص کد مناسب به محصول آشنا می‌شویم. همچنین با منابع جداول همبستگی و متناظر نیز آشنا می‌شویم.

در ادامه و پس از آشنایی با نحوه شناسایی و تعریف محصول صادراتی، با استفاده از ابزار نقشه ظرفیت‌های صادراتی، به جستجو، شناسایی و مقایسه بهترین ایده-محصولات صادراتی کشور با توجه به ظرفیت عملی و بالقوه صادراتی می‌پردازیم. در ادامه نحوه جستجوی بازارهای جذاب برای این ایده-محصولات بالقوه رو با همین ابزار با هم بررسی می‌کنیم و بعد یافته‌های کلی حاصل از این جستجوی اولیه رو با داده‌های جداول ابزار نقشه تجاری پالایش و اصلاح می‌کنیم. در انتها شرایط رقابتی و رقابت‌پذیری ایده‌-محصولات مورد نظر خودمون رو در بازارهای بالقوه با رقبا مقایسه می‌کنیم.

دوره حاضر، اگرچه تمامی نکات کلیدی رو به منظور معرفی فرآیند ایده‌یابی و مقایسه فرصت‌های صادراتی با استفاده از ابزارهای مرتبط ارائه می‌کنه، ولی کماکان می‌تونه تنها راهنمای مکتوبی برای اقدامات مرحله‌ای مخاطبان باشه که با استفاده از آن مراحل را یک به یک در دفتر یا محل کار خود تکرار و بازسازی نمایند، و پرسش‌های خود را در درس مربوطه و نهایتا کارگاه‌های حضوری مطرح کنند.

شرکت این دوره چه مزیتی برای شما داره؟

این دوره آموزش آنلاین با زبانی ساده، ضمن به‌کارگیری آموزش‌های ویدئویی/تصویری/متنی، آزمون‌ها کوتاه، مثال‌های کاربردی و مطالعات موردی، به درک عمیق‌تر مفاهیم و اصول ایده‌یابی و بهره‌گیری از قابلیت‌‌های ابزارهای مرکز تجارت بین‌الملل، در بررسی و ارزیابی بازارهای بالقوه صادراتی، کمک می‌کنه. 

روایی محتوا و منابع

در طراحی این دوره به صورت کلی از روش‌شناسی و رویکرد آموزشی تعاملی مرکز تجارت بین‌الملل[1] استفاده شده، سرفصل‌ها و محتوا توسط بازخورد جمع‌آوری، ترجمه و تدوین شده است. مرکز تجارت بین‌الملل موسسه‌ای با هدف حمایت و توسعه بین‌المللی کسب و کارهای کوچک و متوسط، بوده که در سال ۱۹۶۴ به صورت مشترک توسط سازمان تجارت جهانی و سازمان ملل متحد شکل گرفته و مقر اصلی آن در ژنو سوئیس قرار داره.


[1] International Trade Center (ITC)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

تدوین شده توسط امیر منصوری

من امیر منصوری، تحلیل‌گر و مربی مهارت‌های راه اندازی کسب و کار هستم. طی 18 سال تجربه فعالیت در اقتصاد خصوصی، چندین تجربه راه‌اندازی کسب و کار مستقل و واحد کاری سازمانی و فرصت همکاری و یادگیری از بهترین‌‌های کسب و کار کشور و برخی از شرکت‌های بین‌المللی رو داشتم و در پروژه بازخورد آموخته‌های خودم رو در کنار دیگر آموزش‌های کاربردی مرتبط، با شما به اشتراک می‌گذارم. اطمینان دارم که همراهی شما، فرصت یادگیری‌های بیشتری رو برای من فراهم خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها

در چه مرحله‌ای از صادرات هستید؟