ادغام فرآیند توسعه مشتری در دوره آموزشی مراحل راه‌اندازی کسب و کار - چگونه یک استارتاپ بسازیم

یکی از پیشرفت‌های واقعاً جالب در مورد این دوره ... خود کلیت فرایند «توسعه مشتری» است. که می‌گه با فرضیه‌های بوم مدل کسب و کارتون شروع کنید، و در حقیقت، آنچه که در عمل انجام می‌دهید، نوعی منفجر کردن بومه، وقتی به صورت کاربردی بوم رو به دیوار وصل می‌کنید، و از کاغذهای پشت‌ چسب‌دار زرد استفاده می‌کنید، و بدون استفاده از هیچ قلم یا مدادی، امکان مرورهای بعدی حدس‌های اشتباهتون رو فراهم می‌کنید. هدف اینه که اشتباهاتتون رو در مقابل چشمانتون بذارید، و این فرآیند برای شما آغاز خواهد شد ... زمانیکه به ساختن فرضیه‌هاتون می‌پردازید، و در مرحله بعد کاری که باید انجام بدین اینه که ... به اون‌ها نگاه کنید و بدونید «هیچ واقعیتی در دفتر یا محل کارتون وجود نداره»! پس بیایید از ساختمان بیرون بزنیم و با مشتریان، شرکاء و مخترعان صحبت کنیم، تا یاد بگیریم که چگونه این کار رو با دقت زیاد حتی با تحمل کمی سختی، در یک فرآیند انجام بدیم. نه اینکه فقط به صورت تصادفی بریم بیرون، بلکه در عمل آزمایش‌های تجربی رو طراحی کنیم، نتایجش رو مورد آزمون قرار بدیم، داده جمع‌آوری کنیم و مهمتر از همه، بینش‌مون رو روشن‌تر کنیم، و فرآیند توسعه مشتری از این منظر قابل توجهه.

فرآیند توسعه مشتری چیه

فرآیند توسعه مشتری در واقع ... یک فرآیند 4 مرحله‌ای است. گام اولش کشف مشتری است، در این مرحله‌ است که فرضیه‌های خودتون رو می‌سازید، و با بیرون زدن از دفتر یا محل کارتون، شروع به آزمون مفروضاتتون می‌کنید، در مورد اینکه آیا دیگران (مشتریان) مشکل یا نیازی که فکر می‌کنید رو دارند؟ و در مرحله بعد، با اعتبارسنجی مشتری صحت این مفروضات رو به آزمون می‌ذارید و در واقع خواهید دید ... که آیا راه حل پیشنهادیتون، واقعاً مطابقتی با ... اون نیازها و مشکلاتی که برای مشتری متصور هستید داره، یا خیر. این آزمون بین مشکل و راه حل یا بین ویژگی‌های محصول و نیاز مشتریان، ... گاهی اوقات تحت عنوان «تناسب محصول با بازار» شناخته می‌شه. این‌ مفهوم همون چیزیه که شما آزمایشش می‌کنید و این همون فرآیندیه که ما به عنوان ... جستجو برای مدل کسب و کار ازش نام می‌بریم. اما حالا به جای اینکه به صورت تصادفی با استخدام و اخراج مدیران فروش، - برای تحقق نتایجی که در واقع فقط حدس‌های تصادفی هستند - تلاش کنیم، در واقع می‌خواهیم در اسرع وقت از دفتر یا محل کارتون بیرون برید، و برخی از این مفروضات زیربنایی رو آزمایش کنید.

چرخش در فرآیند توسعه مشتری به چه معنیه

یکی از جالب‌ترین چیزها در قسمت پایین این نمودار (مراحل توسعه مشتری) که بعداً در موردش صحبت خواهیم کرد، عملی به نام «چرخش» است، و چرخش اقدامیه که شغلتون (کسب و کارتون) رو نجات می‌ده! هنگامی که بتونید مدل کسب و کاری، قابل تکرار و مقیاس‌پذیر رو پیدا کنید، به مرحله بعدی یعنی فاز اجرایی از فرآیند توسعه مشتری می‌رسید، و این فاز درباره‌ی ایجاد تقاضای کاربر و مقیاس‌پذیر نمودن کسب و کار ... تحت عنوان «خلق مشتری» هست و بعد از اون سازماندهی کسب و کار ... برای مرحله «ساختن شرکت» (ساختار حقوقی سازمان) به منظور ایجاد ثبات در مقیاس‌ بالاتر، از طریق گذار از فرآیند توسعه مشتری به یک سازمان وظیفه‌ای ... که برای اجرای باثبات و سریع جهت‌گیری نموده، تعریف شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟