خالی/ریال 0

سنجش سنخ نمای مایرز-بریگز - سنجه MBTI - تیپ‌ شخصیتی من

سنجش مایرز-بریگز به ما کمک می‌کنه با شناخت خودمون، شیوه‌های بهتری برای انجام دادن کارهامون شناسایی کنیم. کاربرد اصلی این سنجش در چهار زمینه اصلی هدایت و دریافت انرژی، یادگیری و کسب اطلاعات، تصمیم‌گیری و ارتباط با دنیای پیرامونمون تعریف شده؛ و به دلیل همین کارکردها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای خودشناسی در توسعه مسیر شغلی و حرفه‌ای تبدیل شده است. روال کار خودارزیابی این سنجه هم به این صورته که ترجیحات طبیعی و شخصی هر کدوم از ما در این چهار زمینه، به شیوه‌ای علمی و اثبات شده، در یکی از الگوهای (۱۶)گانه‌ی رفتاری، تحت عنوان تیپ‌های شخصیتی طبقه‌بندی می‌شن. شناخت تیپ‌های شخصیتی مایرز-بریگز، به ما ذهنیت شفاف‌تری نسبت به ابعاد وجودی خودمون و تفاوت‌های شخصیتی افراد پیرامونمون می‌ده، و به این ترتیب بهتر درک می‌کنیم که ریشه برخی رفتارها در چه مواردی هست و احیاناً برای تقویت یا تعدیل این رفتارها از چه راهکارهای می‌تونیم استفاده کنیم. این ابزار مستند به تقریباً ۸۰ سال قدمت در پژوهش، تأیید بیش از هزار مقاله علمی، ترجمه به ۳۰ زبان زنده و کاربری  میلیون‌ها تن به صورت سالیانه در سراسر جهان، یکی از شناخته‌شده ترین ابزارهای خودارزیابی با قابلیت توسعه مهارت‌ها، قابلیت‌های فردی و حرفه‌ای است. سنجه MBTI در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • خودشناسی و توسعه فردی
  • کشف پتانسیل‌های فردی و توسعه مسیر شغلی
  • توسعه سازمانی
  • تیم‌سازی
  • آموزش‌های مدیریت و رهبری
  • حل مسأله
  • مشاوره ارتباطات انسانی
  • مشاوره انتخاب رشته و مسیر تحصیلی
  • مشاوره دانشگاهی
  • آموزش گوناگونی و تنوع فرهنگی در سازمان 

 

چرا تیپ‌های شخصیتی اهمیت دارند؟

در ارتباطات

برخی از افراد تمایل دارند به صورت طبیعی با دوراندیشی، تصویری از وضعیت کلان موضوعات پیدا کنند، در حالیکه برخی دیگر بر روی جزئیات، واقعیت‌ها و آنچه پیش روی خود می‌بینند بیشتر تمرکز دارند. با کمک این ابزار و درک اینکه چگونه اطلاعات را دریافت، تحلیل و یا تبیین می‌کنیم، می‌توانیم تقریباً درباره هر موضوعی، به گونه‌ای صحبت کنیم که برای مخاطبان بیشتر قابل فهم باشد.

حین کار

یافتن بهترین مسیر شغلی می‌تونه یکی از دشوارترین و طاقت‌فرساترین بخش‌های زندگی هر کدوم از ما باشه، و سنجش مایرز-بریگز یکی از ابزارهایی است که در این میان کمک موثری محسوب می‌شه. با شناخت بهتر خودمون، امکان قرار گرفتن در فضایی (کاری) که قابلیت‌های ما را تقویت می‌کنه و یا حتی نقاط ضعف ما را تا حدودی تعدیل می‌کنه، قطعاً یکی از این کمک‌هاست.

 

 

نسخه اولیه سنخ نمای مایرز-بریگز به عنوان ابزار شخصیت‌شناسی، توسط کاترین و ایزابل بریجز (یک مادر و دختر سخت‌کوش) در دهه ۲۰ میلادی و براساس دیدگاه کارل یونگ، روانشناس برجسته تهیه شد و تا کنون بارها مورد ارزیابی مجدد، بهینه‌سازی و توسعه قرار گرفته است. این ابزار به صورت رسمی توسط نماینده انحصاری MBTI، شامل بر دو گام (Step) اصلی طراحی شده است. گام اول شامل ارزیابی با پرسشنامه فرم M (فرم حاضر) دارای ۹۳ آیتم منحصربفرده که به نسخه امریکایی در مقابل نسخه اروپایی معروف هست. خروجی این ارزیابی به تشخیص “تیپ‌های ۱۶گانه شخصیتی” می‌انجامد و در گام‌ بعدی با استفاده از فرم Q دارای ۵۱ آیتم مکمل و با کمک گرفتن از بازتاب فرد نسبت به نتایج گام قبلی به اصلاح و تدقیق طبفه‌بندی تیپ‌ها و خصیصه‌های شخصیتی اقدام می‌نماید که در نهایت به تیپ شخصیتی منطبق (Best Fit Type) منجر می‌شود.

می‌خواهم تیپ شخصیتی خودم را بشناسم!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟